Welke zaken moet ik geregeld hebben voordat ik pitch? - Pitching Perfect
Als beginnende filmmaker is het lastig om je eerste films aan de man te brengen. In de blogserie 'Pitching Perfect' geeft Dochuis-producent Julian Klop jou tips om met je eerste films binnen te komen bij mooie omroepen, financiering te werven en een groot publiek te bereiken.
Het is de eeuwige strijd die documentairemakers ervaren: hoe ver moet ik al zijn als ik ga pitchen? Het liefst ga je verder met je idee aan de slag als een omroep interesse heeft en er via fondsen wat geld is binnengekomen. Moet je al veel inspanningen verrichten voordat je pitcht om goed voor de dag te komen of kun je beter je tijd steken in projecten die al tot stand zijn gekomen? Over het algemeen verwachten producentiemaatschappijen al een uitgewerkt filmplan als je je verhaal bij hen pitcht. Een beschrijving van de film in 1,5 A4 (synopsis) en hoe jij je film voor je ziet (regievisie). Bij DocHuis kun je je echter al aanmelden met een idee als dat nog pril is. Zelfs met een idee in een paar honderd woorden kun je bij ons aan tafel komen zitten, zonder al te veel werk te hebben moeten verrichten. Hoeveel moet je al hebben uitgezocht om je filmidee succesvol te pitchen?
Je hoeft nog geen bergen verzet te hebben om een goede pitch te hebben. Twee vragen zijn van groot belang: wat gaan we zien en waarom moet jij dat maken? Op die vragen moet je zo goed mogelijk antwoord zien te geven. Als producent kijken we naar de haalbaarheid van je idee. In deze blog geven we je tips over wat je al vooraf kunt uitwerken en waar je nog even mee kunt wachten. Als producent kijken we naar hoe haalbaar de ideeën zijn die binnenkomen. Natuurlijk is een goed idee dat nog niet eerder gemaakt is daarbij van groot belang, maar ook praktische zaken zoals het mogen filmen van een persoon of op een bepaalde locatie. Verzamel daarvoor intentieverklaringen, oftewel toezeggingen vastgelegd in een contract of door mailverkeer'. We maken daarbij onderscheid tussen overeenkomsten van medewerking en overeenkomsten van toestemmingen.
We kijken met DocHuis naar de urgentie van een plan (waarom zou het plan gemaakt moeten worden?), de originaliteit (is het niet al gemaakt?), de authenticiteit (waarom ben jij de aangewezen persoon om het verhaal te maken?), de audiovisuele potentie (is het een documentaire?) en de haalbaarheid (is het verhaal waar te maken?). Het is belangrijk om die vragen beantwoord te hebben voordat je pitcht. In deze blog geef ik je zes tips.
Toestemming en medewerking betrokken partijen
1. Ga na of de belangrijkste betrokkenen willen meewerken
Een overeenkomst van medewerking gaat om het vastleggen van de interesse voor medewerking van personen. We vinden het mooi als er een pitch binnenkomt om een documentaire te maken over Beyoncé, maar dan is het handig om haar of haar manager te hebben gesproken voordat je pitcht. Dat klinkt misschien voor de hand liggend maar we zien nog vaak pitches binnenkomen waarvan we twijfelen over de haalbaarheid. Zeker als het gaat om een portret over iemand, heeft diegene dan interesse om mee te werken?
2. Ga na of je toestemming nodig hebt om te filmen
Je weet waarschijnlijk al grotendeels waar je film zich afspeelt. Als je filmt op de openbare weg voor journalistieke doeleinden, heb je van niemand toestemming nodig. Als je eenmaal binnentreedt op niet-openbaar grondgebied, bijvoorbeeld in een gebouw, heb je toestemming nodig. Als jouw verhaal zich afspeelt in bijvoorbeeld een kerk, dierentuin of op een evenement, is het handig om nu al te kijken of je daar mag gaan filmen. Als maker maar ook als producent is het laatste wat je wilt een verhaal pitchen dat je, wat later blijkt, niet kunt uitvoeren.
Verken invalshoeken voor je film
3. Bepaal wat je in je film laat zien
We krijgen vaak pitches binnen die aanvoelen als een biografie over iets of iemand. Neem ons mee in het verhaal dat je wilt vertellen. Naast de betrokkenheid van de belangrijkste personen en locaties, kun je ook nadenken over de haalbaarheid in dat wat je wilt laten zien. Zijn er bijvoorbeeld archiefbeelden te verkrijgen van datgeen wat jij in beeld wilt brengen? Maken de hoofdpersonages op dít moment dingen mee die interessant zijn om te filmen? Een film die volledig berust op sit-down-interviews en mager archiefbeeld, levert geen impact op. Welk verhaal kun je maken met het tijdspad dat voor je ligt? Het is goed om alvast vooronderzoek te doen en erachter te komen waar je verhaal precies in zit. Onze nummer één tip bij binnengekomen pitches is dan ook: zie je mooie verhaal als vertrekpunt niet als eindpunt. Schrijf geen artikel over je onderwerp of de achterkant van een boek maar geef aan welke film je voor ogen hebt en hoe dat mogelijk te maken is. Wij helpen je uiteraard met de zoektocht naar omroepen, fondsen en partners.
4. Kijk wat er al gedaan is
Van pitches die binnenkomen kijken we wat er al rondom een onderwerp is gemaakt. Is er (recent) een film uitgekomen over een bepaalde organisatie en pitch jij bij ons om dat opnieuw te doen? De kans is klein dat we die pitch verder oppakken. Omroepen zien liever projecten rondom onderbelichte thema's of thema's die nieuwe inzichten nodig hebben, die nog niet in een film en liever ook niet in een podcast aan bod zijn gekomen. Verder is het goed om na te denken over de impact die je wilt bereiken. Als een onderwerp al volop in het nieuws komt, wat voegt je film dan toe? Bereik je bijvoorbeeld een andere doelgroep die het onderwerp niet kent of maak je korte metten met onwetendheid van de samenleving rondom een thema?
Geef aan waarom je film van groot belang is
5. Maak je plan urgent
De belangrijkste tip is om je plan urgent te maken. Voeg cijfers toe van hoeveel slachtoffer het maatschappelijk probleem kent, deel krantenkoppen en uitspraken van experts die ons doen schrikken. Een goede pitch is geslaagd als de mond openvalt van degene die het leest. Het moet je ontroeren, verbazen of op een andere manier omver blazen. Als 1 op de 4 Nederlanders met het probleem te maken heeft, is dat goed om in je pitch te verwerken, meteen in het begin. Zet in de eerste zinnen je onderwerp neer door wat context te geven. Als je idee nu actueel is, kun je dat laten zien door bijvoorbeeld artikelen te noemen die onlangs zijn verschenen. Waarom moet je de productie nú maken?
6. Waarom moet jij je film maken?
Als je zelf een ervaring met betrekking tot het onderwerp hebt meegemaakt, laat het dan ook weten. Zo kunnen we inschatten of jij de maker bent die dit verhaal moet maken. Als je zelf iets hebt meegemaakt en de drempel niet over durft om dat te delen, is dat erg begrijpelijk maar roept ook de vraag op of je anderen zover kunt krijgen om daarover te spreken. Vind je het lastig je verhaal te delen? Uiteraard is daar alle ruimte en begrip voor. Als je juist je film wilt gebruiken om je meer open te stellen en je zoektocht te starten, kun je dat natuurlijk aangeven. In elke pitch moet je aangeven wat jij met het onderwerp te maken hebt: waarom raakt het jou zo dat je er een jaar tot anderhalf jaar in wilt storten voor een film?
Wil jij samen met een producent de stap wagen om jouw filmplan aan de man te brengen? Wij begeleiden makers bij het schrijven van filmplannen en creatief, zakelijk en organisatorisch bij de productie van hun films. Heb jij een idee voor een sociaal-maatschappelijk documentaire of serie? Doe dan mee met onze Open Call. We laten je binnen twee weken weten of we met je in gesprek gaan. Je ontvangt altijd uitgebreide feedback en aanbevelingen waar je terechtkunt met jouw plan.