Hoe bereik ik met mijn film een groot publiek? - Pitching Perfect
Als beginnende filmmaker is het lastig om je eerste films aan de man te brengen. In de blogserie 'Pitching Perfect' geeft DocHuis-producent Julian Klop jou tips om met je eerste films binnen te komen bij mooie omroepen, financiering te werven en een groot publiek te bereiken.
Je hebt een film gemaakt of je staat aan de vooravond van een productie en je wilt dat zoveel mogelijk mensen jouw verhaal zien. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw film niet verdwijnt in de massa en wel het publiek bereikt dat geraakt kan worden? In dit artikel lees je hoe je met slimme en haalbare marketingstrategieën een groter publiek bereikt. Vóór, tijdens én na de release van je film. In dit artikel in de blogreeks 'Pitching Prefect' deel ik tips voor jouw filmmarketing.
Hoe ziet een marketingplan eruit?
Een marketingplan aan het begin van je productie noemen we een marketingoutline. Uiteraard heb je daarin nog niet je volledige marketing- en impactplan uitgewerkt, maar het geeft wel aan waar jij op wilt inzetten. Allereest is het goed om in je outline helder te zijn over de releases die er gaan komen en in welke volgorde. Alle marketing die je doet, waaronder berichten plaatsen op social media-kanalen, publiceer je in lijn met de data voor je releases. Je geeft aan wat je speerpunten voor de campagne zijn, of je film op speciale evenementen vertoond wordt en een distributieplan voor partners zoals omroepen die je film gaan uitzenden. Denk verder dan je neus lang is: de NPO is natuurlijk meer dan welkom voor je productie, maar sommige projecten lenen zich bijvoorbeeld ook voor vertoningen in musea, culturele centra of middelbare scholen.
Verder is het belangrijk om marketingmateriaal te hebben waaronder een trailer van 1 tot 2 minuten, een paar teasers, stills, een poster en een synopsis. Media kunnen hiermee aan de slag, je kunt dit zelf delen en het is vaak ook wat je moet aanleveren bij filmfestivals. We noemen zo'n pakket met allerlei marketingmiddelen een distributiekit of perskit. Het is aan te raden om in je perskit duidelijk te zijn over welke doelgroepen je wilt bereiken, hoe je impact wilt gaan maken en wat jij vindt dat je al bereikt hebt met het project. Buiten je film an sich is namelijk ook de informatie eromheen belangrijk; wie wil je bereiken en waarom doe je dat met de film die je voor ogen hebt of hebt gemaakt?
Welke kanalen zet je in?
Marketing begint niet als de film af is. Begin al tijdens de research- en ontwikkelingsfase met nadenken over je doelgroep. Wie wil je bereiken? Is dat een breed publiek of een specifieke groep (bijv. jongeren, mantelzorgers, studenten, mensen met een migratieachtergrond, theaterliefhebbers, etc.)? Hoe leven zij? Welke media gebruiken zij? Waar komen zij samen, fysiek of online? Hoe specifieker je dit weet, hoe gerichter je campagnes kunt opzetten.
Gebruik social media niet alleen om te zenden, maar om te verbinden. Laat achter de schermen zien waar je mee bezig bent, introduceer hoofdpersonen of thema’s, en deel dilemma’s of inspiraties. Denk ook aan een nieuwsbrief, een besloten testscreening of een kleine preview voor betrokkenen uit je doelgroep. Dat helpt je niet alleen je verhaal aan te scherpen, maar zorgt ook voor mensen die zich al betrokken voelen vóór de release.
Een ervaren producent of distributeur kan helpen om een marketingstrategie op te stellen die past bij de ambities en inhoud van je film. Zij hebben vaak ingangen bij festivals, programmeurs, pers of regionale netwerken. Zeker als je film maatschappelijke of educatieve waarde heeft, loont het om te kijken naar impactdistributie: met strategische vertoningen, educatieve versies of nagesprekken. Zij denken mee over partnerschappen en zorgen dat je film meer wordt dan een eenmalige vertoning.
Festivals en platforms
Een groot publiek bereik je niet alleen via festivals en filmtheaters. Denk aan vertoningen op scholen, in buurthuizen, bibliotheken, zorginstellingen, musea of via (online) communities. Platformen als Picl, Vitamine Cineville of YouTube kunnen jouw film digitaal ontsluiten. Ook fondsen zijn vaak bereid impactvertoningen mee te financieren, zeker als je een plan maakt met partners en gespreksleiders. Je kunt ook samenwerken met belangenorganisaties, vakverenigingen of maatschappelijke partners — zij kunnen de film helpen verspreiden in hun netwerken.
Een goed persbericht en een aansprekende trailer zijn essentieel, maar denk verder: wie zou er een interview kunnen doen over het thema? Kan een hoofdpersonage aanschuiven bij een talkshow of podcast? Zijn er kranten of magazines die het onderwerp behandelen? Verstuur geen standaardmail, maar maak gerichte pitches naar redacties, afgestemd op hun doelgroep.
Een crowdfundingcampagne kan naast financiering ook dienen als marketingtool. Door het publiek vanaf het begin mee te nemen in het maakproces, bouw je alvast een achterban. Kies wel voor een publieksthema of onderwerp dat leeft - documentaires over herkenbare verhalen, gemeenschappen, inspirerende personen, buitenlandjournalistiek of maatschappelijke onderwerpen werken hier vaak goed. Het effect van crowdfunding is niet alleen een som geld maar ook aandacht en betrokkenheid voor je film.
Filmfestivals zoals IDFA, NFF of Go Short zijn niet alleen plekken om vertoond te worden, maar ook om zichtbaarheid op te bouwen. Denk na over hoe je jouw film presenteert tijdens Q&A’s, posters, flyers of social media aankondigingen. Kijk ook naar thematische festivals of festivals in het buitenland. Let op deadlines en schrijf je tijdig in. Soms loont het om een strategische première te kiezen, waarbij pers en professionals aanwezig zijn. Gebruik statistieken om te leren: hoeveel mensen bezoeken je website, klikken op je trailer, delen je berichten? Analyseer je data en pas je strategie aan. Durf ook in gesprek te gaan met programmeurs of fondsen over wie je bereikt hebt — dat helpt je ook bij volgende projecten.
Denk goed na over je doelgroep
Groot bereik begint bij een goed verhaal, maar vraagt ook om doordachte keuzes in distributie, communicatie en partnerschap. Door op tijd te starten, niet alles alleen te doen en goed over je publiek na te denken, vergroot je de impact van je film. Vaak zie ik filmplannen voorbijkomen waarin staat aangeven dat de beoogde doelgroep 18 tot en met 40 jaar is. Wat heeft iemand van 18 gemeen met iemand van 40? Precies, heel weinig. Het publiek moet meteen weten of zij de doelgroep zijn of niet. En omroepen of de film bij NPO 2 of NPO 3 past, hetzelfde geldt voor festivals: jeugdfilms kunnen bij Cinekid worden vertoond en films voor vrouwen bij HER Film Festival. Naast de premières doe je er goed aan om zelf ook vertoningen te organiseren. Dat kan bijvoorbeeld één première zijn in de regio waar je verhaal zich afspeelt, maar kijk dan of bijvoorbeeld schoolklassen kunnen aanhaken. Als je vier vertoningen of meer in gedachten hebt, zijn er ook fondsen die je financieel kunnen helpen bij je randprogramma of impactdeel zoals het VSBfonds (regeling Kunst & Cultuur Impactproductie) en Fonds BJP heeft Journalistiek+ voor jouw plan om je doelgroep te bereiken, voor documentaires is er specifiek Journalistiek+ Beeldende Journalistiek.
Wil je hulp met het opzetten van een distributie- of marketingplan? Overweeg dan om samen te werken met een (impact)producent. Zij kunnen je adviseren, helpen bij fondsenwerving en distributie, en zorgen dat jouw film zijn publiek vindt. Impactproductie wordt steeds meer een hot topic. Bij het Impact Lab kunnen producenten een leertraject volgen over impactproductie rondom non-fictie producties.
Wil jij samen met een producent de stap wagen om jouw filmplan aan de man te brengen? Wij begeleiden makers bij het schrijven van filmplannen en creatief, zakelijk en organisatorisch bij de productie van hun films. Heb jij een idee voor een sociaal-maatschappelijk documentaire of serie? Doe dan mee met onze Open Call. We laten je binnen twee weken weten of we met je in gesprek gaan. Je ontvangt altijd uitgebreide feedback en aanbevelingen waar je terechtkunt met jouw plan.