Documentaire met Impact
Idee voor een maatschappelijke documentaire met impact? Meld je pitch aan voor 10 oktober
DocHuis is het onafhankelijke productiehuis van producent Julian Klop gericht op het ontwikkelen en produceren van sociaal-maatschappelijke (onderzoeks)journalistieke en culturele documentaires en -series die de veranderende tijdsgeest vangen. Samen met nieuwe makers vertellen we onontdekte verhalen via regionale en landelijke (publieke) media in Nederland, onafhankelijk gefinancierd door omroepen en fondsen.
Voor deze pitch zoeken we verhalen voor documentaires van 30 tot 70 minuten met een maatschappelijk thema en potentie voor een impacttraject.
Voorwaarden maker:
- Je hebt een idee voor een film van 45 tot 60 minuten over een van de thema's.
- Je hebt eerder een korte film gemaakt. Uitzending op (regionale) televisie of festivalvertoning is een pré maar geen vereiste.
- Je hoeft geen filmopleiding te hebben afgerond, als je als autodidact al eerder audiovisueel werk hebt gemaakt.
- Je hebt al wat vooronderzoek gedaan voor je verhaal. Oftewel: je hebt het onderwerp al een beetje verkend en mensen gesproken; je hebt personages op het oog. Je hoeft dat echter nog niet te hebben afgerond; een begin is genoeg. Je moet kunnen aangeven dat je verhaal actueel, urgent en haalbaar is.
- Je hebt een beeld van de impactstappen die je wilt zetten met je film. Welke doelgroepen wil je bereiken en hoe wil je dat doen? Wij bieden alle ruimte om hierin mee te denken maar eerste ideeën zijn welkom.
Vink je niet alle punten af? Voel je vrij om je tóch aan te melden. Mocht je niet in de open call passen, krijg je altijd nuttige tips om je plan toch (elders) te realiseren!
Selectiecriteria:
We letten bij DocHuis op de urgentie van een plan (waarom zou het plan gemaakt moeten worden?), de originaliteit (is het niet al gemaakt?), de authenticiteit (waarom ben jij de aangewezen persoon om het verhaal te maken?), de audiovisuele potentie (is het een documentaire?) en de haalbaarheid (is het verhaal waar te maken?). Waar we voor deze pitch op letten:
- Maatschappelijke relevantie: We maken graag verhalen over thema's waar te weinig aandacht voor is met een verfrissende invalshoek. Het moet vallen onder een van deze thema's: duurzaamheid/klimaat, mentale gezondheid en diversiteit/inclusie.
- Impacttraject: We zoeken nadrukkelijk naar films waar een impacttraject passend bij is. Denk aan vertoningen door het hele land voor uiteenlopende doelgroepen, lesprogramma's of ledenvergaderingen van organisaties. Het verhaal is gericht om maatschappelijke impact en spreekt een grote, brede maar gerichte doelgroep aan. Ook beleidsmakers betreft een doelgroep.
- Artistieke vorm en stijl: We zoeken documentaires die boven een reportage uitstijgen en op een verfrissende manier onderwerpen in kaart brengen. Een verhaal dat veel mensen aangaat en waarbij een artistiek-inhoudelijke documentaire én impacttraject bijdragen aan het stilstaan en reframen van maatschappelijke ontwikkelingen.
Planning:
- Aanmelden tot 10 oktober 2025: Je ontvangt z.s.m. een reactie. Hoe eerder je reageert op de pitch, hoe eerder je een reactie kan ontvangen. Het kan voorkomen dat we al voor de deadline een pitch selecteren. Reageer je op 10 oktober, hoor je 13 oktober meer. Het project gaat lopen vanaf november tot en met maart.
Over samenwerken met DocHuis:
We maakten eerder 'Niet Mijn Schuld' voor een jonge doelgroep met Omroep ZWART voor 3LAB en NPO 3. De film zorgde ervoor dat de studieschuld van Pascal op 0 werd gezet door DUO en zijn paspoortblokkade werd ingetrokken, wat hem 7 jaar lang niet lukte toen hij keer op keer contact zocht met DUO. Regisseur Annick Luijkx over de samenwerking: "Julian kan dankzij zijn journalistieke achtergrond constructief meedenken over documentaire-ideeën en het schrijven van een gedegen plan. Zijn persoonlijke aanpak en altijd toegankelijke houding maken het prettig om met hem samen te werken."
Wil je je idee indienen? Stuur je idee in via het formulier. Vragen? Mail naar info@dochuis.nl.
Foto: Bas de Meijer.